GINEKOMASTIA

Przerost gruczołu piersiowego u mężczyzn

PEWNOŚĆ SIEBIE
DZIĘKI GINEKOMASTII

Ginekomastia to problem dotyczący dorosłych mężczyzn i chłopców w okresie dojrzewania. Polega na powiększeniu gruczołu piersiowego (często o podłożu hormonalnym). Najczęściej stanowi poważy problem psychologiczny i kosmetyczny, wywołując kompleksy i pogorszoną samoocenę. Zdarza się jednak, że chorobie towarzyszy ból, pieczenie i świąd. Dzięki współczesnej chirurgii problem ginekomastii można rozwiązać jednym zabiegiem.

ginekomastia

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Co to jest ginekomastia i jakie są przyczyny jej powstawania?

Ginekomastia to zaburzenie w budowie i rozwoju piersi męskiej, polegająca na przeroście gruczołów poprzez rozrost tkanki gruczołowej, tłuszczowej i włóknistej. Pojawić się może w każdym wieku, a jej najczęstszą przyczyną są zaburzenia hormonalne polegające na braku równowagi pomiędzy estrogenami i androgenami działającymi na gruczoł. Typowymi objawami ginekomastii jest nadmierny rozrost gruczołu piersiowego z wyczuwalnymi miękkimi tkankami i stwardnieniem okolicy brodawki. Często piersi stają się nadwrażliwe, bolesne i asymetryczne oraz dla wielu mężczyzn stanowią problem estetyczny. Nie zawsze przerost piersi u dojrzałych mężczyzn jest ginekomastią. Istnieje także lipomastia, czyli przerost piersi przez nadmierne otłuszczenie w okolicy klatki piersiowej. Najczęściej wynika to z nie zdrowej diety, otyłości i anatomicznych predyspozycji. Przerost gruczołu piersiowego u mężczyzn może mieć podłoże hormonalne ( zaburzenie równowagi pomiędzy estrogenami a androgenami).Może też być powikłaniem przebytych chorób ( np. marskość wątroby, ostra niewydolność nerek) lub być wynikiem przyjmowania leków hamujących syntezę testosteronu lub przyjmowania estrogenów.

W jakim wieku można przeprowadzić zabieg?

Zabieg usuwania ginekomastii może przejść każdy mężczyzna, który zostanie zakwalifikowany przez lekarza. Ginekomastia, która ujawnia się u chłopców w okresie pokwitania może mieć charakter przejściowy i cofa się samoistnie. Należy poczekać do zakończenia tego okresu.

Na czym polega zabieg ginekomastii?

Zabieg ginekomastii przywraca prawidłowy rozmiar piersi. Wykonywany jest przez lekarza specjalistę,który może usunąć gruczoł operacyjnie oraz zniwelować tkankę tłuszczową metodą liposukcji. Podczas konsultacji lekarz określa rodzaj ginekomastii ( gruczołowa, tłuszczowa, gruczołowo-tłuszczowa) i proponuje odpowiedni zabieg (resekcja gruczołu piersiowego, liposukcja). Przerost męskich piersi można całkowicie zredukować nie pozostawiając widocznych blizn.

Jak wygląda przygotowanie do zabiegu?

Przed zabiegiem zostanie przeprowadzony wywiad lekarski. Należy wykonać badania laboratoryjne: grupa krwi, morfologia krwi, APTT, antygen Hbs, przeciwciała antyHCV, jonogram oraz badanie EKG Należy zaprzestać zażywania leków, które mogą zwiększyć krwawienie: aspiryny, ibuprofenu, diklofenaku oraz innych leków NLZP (niesteroidowe leki przeciwzapalne),kwasów OMEGA-3, wit. E. Należy zaprzestać spożywania alkoholu na co najmniej dwa dni przed zabiegiem (BEZWZGLĘDNIE). Wszystkie zalecenia zostaną indywidualnie omówione z pacjentem przed zabiegiem.

Jak wygląda przebieg zabiegu?

Pacjent zgłasza się do placówki w dniu zabiegu i opuszcza klinikę z osobą towarzyszącą tego samego dnia w godzinach wieczornych. Zazwyczaj zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym u osób dorosłych. Lekarz decyduje o wyborze odpowiedniej metody.

ZALECENIA POZABIEGOWE

• Podczas dochodzenia do siebie po zabiegu ginekomastii z liposukcją, niezbędne jest noszenie specjalistycznej uciskowej bielizny lub opatrunków elastycznych,w którą pacjent zostaje zaopatrzony po zabiegu.

• Czas potrzebny do osiągnięcia pełnej kondycji zdrowotnej (ustąpienie bólu), to okres od kilku dni do 2 tygodni, natomiast efekt końcowy zabiegu liposukcji można ocenić po 6 miesiącach.

• Należy unikać wysiłku fizycznego przez okres od 4 do 6 tygodni.

• Przez 3 miesiące od zabiegu należy unikać słońca i solarium, gdyż siniaki mogą przybrać postać brunatnych przebarwień.

• Dla zwiększenia efektu po zabiegu i wymodelowania kształtu męskiej piersi zaleca się serię zabiegów endermologii ( masaż pod ciśnieniem wygładzający tkankę tłuszczową).

• Po zabiegu zostaną podane szczegółowe informacje co należy robić i jak postępować do czasu zakończenia opieki lekarskiej.

EFEKTY

• Zmniejszenie rozmiaru piersi

• Wyrównanie,wymodelowanie piersi

• Poprawa jakości życia-komfortu psychicznego